Poslední souboj?

Riddley Scott prostě historický bijáky umí.


Od dojáků v podobě Gladiátora (2000) přes epickou výpravu v Království Nebeském (2005) až po jeden z "nejstředověčejších" středověků v aktuálním filmu Poslední souboj (2021). Že to bude dobrý, bylo jasný už z traileru. Že to ale nebude moc komerčně úspěšný, to bylo bohužel jasný taky.


Scott tu totiž vsadil na velmi střídmý tempo, což dává spoustu prostoru prozkoumat postavy, ale v záplavě všech těch marvelovek a akčních kokotin ve 4D, na který chodí do kin většina diváků, to není zrovna dobře zvolenej tah pro kasovní sukces.


Film je rozdělen na tři části a každá z nich sleduje tu stejnou příběhovou linku - jen každá očima jedný z postav. To samo vytváří velmi zajímavej materiál, kde sice vidíme stejnou scénu potřetí, ale pokaždý se liší v emocích a detailech, podle toho, jak ji vnímala postava, která ji zrovna vypráví. Divák bažící po blikajících digi-scénách plnejch akce si možná zívne. Já si zaplesal.


Výběr herců se Ridleymu povedl mimořádně. Adam Driver je čím dál lepší a postava slizkýho Jacquese Le Gris mu neskutečně sedí. Stejně tak Matt Damon alias Jean de Carrouges byla trefa do černýho. Co mě překvapilo, byl Ben Affleck alias Pierre d'Alençon. Jednak jsem ho nejdřív skrz kostým vůbec nepoznal, ale hlavně, jeho role byla neskutečně zábavná. Bohužel ne v tom pozitivním slova smyslu - je to celkem hajzl. A pak je tu Jodie Comer... ach jo, ta je krásná!


U ní mi ale zároveň bila do očí jediná věc, která nechávala na jinak úžasný výpravě drobnou šmouhu: make-up. Celej film je totiž historicky velmi, velmi věrnej. Interiéry jsou čirá radost. Světla svíček, přirozený světlo pronikající skrz okna, oheň v krbu... v tu chvíli máte skutečně pocit, že ožila vaše návštěva Karlštejna. Kostýmy, zejména šaty, zbroje a nejrůznější doplňky - to všechno sedí jako prdel na středověkej hrnec. Proč se rozhodli Jodie očividně nalíčit, je mi proto záhadou, krásná by byla jistě i bez toho.


A je až neuvěřitelný, jak je film svým námětem aktuální. Kdo neví, film sleduje skutečnou historickou událost, kdy Marguerite de Thibouville obvinila Jacquese Le Gris, že ji v nepřítomnosti manžela znásilnil, načež ho Jean de Carrouges vyzval na soud soubojem (Trial by Combat). A film je velmi přesnej v tom, jak celej spor a i samotnej souboj probíhal. Až do velmi nehezkýho detailu. V době #metoo bych čekal větší zájem o film. Nestalo se.


Každopádně je to skvělej kus kinematografie a stojí za to ho vidět.


Byť to na domácí telce možná nebude tak epickej, jako na plátně kina.


9/10


Štítky: